Woensdag 14 november

We starten de dag opnieuw met een heerlijk ontbijt. Dagvoorzitters Matthea en Lianne laten ons stil staan bij de vaardigheid ‘luisteren’ a.d.v. gedicht en een gedeelte uit de Bijbel over ‘volgen’. Deze twee vaardigheden zijn nodig als teacher leader. We besluiten dat we deze vaardigheden als leerwens meenemen de dag in.

Ontbijt
Leerwens luisteren
dagvoorzitters

Een bezoek aan de wijk Östermalm met als hoogtepunten de Saluhall en het Vasamuseum. De Saluhall functioneert sinds 1888 als een culinaire markthal.

markthal
Saluhall

Het Vasamuseum is één van de belangrijkste toeristische trekpleisters ter wereld.  ‘s Werelds enig overgebleven schip uit de 17e eeuw is hier te bewonderen. Meer dan 95 procent van het schip is bewaard gebleven en versierd met honderden uit hout gesneden beelden. Vasa is een uniek historisch kunstobject.

3748840a-fa39-4279-8ea4-45d83491ea88
7b805c39-b7d6-453c-bee4-f68eea3d84c2
Vasa Museum
Contact met locals die uitleg gaf over app easy park handig

Deze middag hebben Fred, Jeannet en Jan een bezoek gebracht aan de Nederlandse school in Stockholm. De school is een school voor voortgezet onderwijs, die al ruim 20 jaar kwaliteitsonderwijs verzorgt in de Nederlandse taal en cultuur. Dit is een professionele deeltijdschool voor Nederlandse leerlingen en een aanvulling op het reguliere Zweedse onderwijs. Er waren acht leerlingen van VO leerjaar vier aanwezig en zes leerlingen van VO leerjaar drie.

Bezoek National Business School te Stockholm

Blog woensdag 14 november 2018

Met drie collega’s bezoeken we de National Business School in Stockholm. Schoolleider mevr. Keetlaer-Olsson ontvangt ons hartelijk en neemt ons mee naar de leerlingen die Nederlands volgen. Nadat de leerlingen hebben vernomen dat we niet van een of andere inspectie zijn, is het ijs gebroken. Het is bijzonder om leerlingen te spreken die het Zweedse schoolsysteem kennen, maar ook Nederlands studeren. Er is niet een leerling die op een KED-school onderwijs volgde. Alle leerlingen hebben een bovengemiddeld niveau. De leerlingen komen beleefd over en tonen zich eigenaar van hun eigen leerproces. Dit was herkenbaar aan het zelfstandig doorwerken en het gereed hebben van hun huiswerk.

Onderdeel van het lesprogramma van deze dag is onder meer het oefenen van een sollicitatiegesprek. Moeiteloos integreert mevr. Keetlaar-Olsson ons in de les door ons als werkgever in te zetten met wie de leerlingen het sollicitatiegesprek gaan voeren. Nadat we van de leerlingen informatie over de vacature en hun sollicitatiebrief hebben ontvangen, gaan we daadwerkelijk het sollicitatiegesprek aan. Het is een leuke ervaring.

Tijdens de sollicitatiegesprekken vertellen de leerlingen over hun achtergrond en kunnen we ook doorvragen hoe ze het Zweedse onderwijs ervaren. Het Zweedse onderwijs is volgens hen vooral klassikaal ingericht en stimuleert geen verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces.

De leerlingen die we spreken geven aan intrinsiek gemotiveerd te zijn om de studie Nederlands te volgen. De studie is voor de meeste leerlingen hun derde, vierde of vijfde taal. Als we vragen waarom ze zo gemotiveerd zijn, geven sommigen aan dat ze van huis uit gestimuleerd worden om te leren. Nadat we een lekker pakje Goudse stroopwafels hebben overhandigd en de schoolleider en leerlingen hartelijk hebben bedankt, keren we terug naar de stad om te dineren.

restaurant t
restaurant 1
toetje 2
restaurant